SEO & SEA

SEO en SEA in de zorg

Wanneer mensen opzoek zijn naar een dienst of organisatie dan start hun zoektocht meestal online. Het is daarom steeds belangrijker geworden om een zo hoog mogelijke positie in de zoekmachines te verkrijgen. Echter is de strijd om de felbegeerde nummer 1 posities binnen Google hard. Dus hoe zorg je er voor dat jouw zorgorganisatie bovenaan komt in Google? Dit kan door te adverteren (SEA), maar ook door hoog te scoren in organische resultaten (SEO). Met beide van deze online marketing technieken kun je met jouw website op de eerste pagina van de zoekmachine komen.

Omdat de online zoektocht van mensen in de meeste gevallen nog altijd begint bij zoekmachines, kunnen SEO en SEA niet ontbreken in de zorgmarketing strategie. Zoekmachine adverteren en optimaliseren voor zorgorganisaties kan ingezet worden met voor verschillende doeleinden. Denk hierbij aan het opvullen van vacatures, het binnenhalen van nieuwe cliënten en het vergroten van de naamsbekendheid van je instelling of praktijk. 

Belangrijke verschillen tussen SEO en SEA

SEA staat voor Search Engine Advertising. Hier worden de betaalde zoekresultaten mee bedoeld die bovenaan de pagina staan. SEO staat voor Search Engine Optimization en heeft betrekking op de organische, onbetaalde zoekresultaten. Beide technieken zijn afzonderlijk van elkaar in te zetten. Maar om de online vindbaarheid van je website te vergroten, is het goed om ze te combineren. De grootste verschillen tussen SEA en SEO die belangrijk zijn voor jouw organisatie:

  • Zoekmachine optimalisatie (SEO) is een strategie voor op de lange termijn. Vaak duurt het een aantal weken (of zelfs maanden) voordat resultaten zichtbaar worden. Wanneer je betaald voor advertentieruimte (SEA), zijn de resultaten direct zichtbaar.
  • De betaalde zoekresultaten binnen Google bevinden zich bovenaan de pagina. De organische, onbetaalde resultaten zijn meestal niet zichtbaar zonder naar beneden te scrollen.
  • Google laat adverteerders betalen om achter relevante data te komen. Zo kun je niet zien via welke zoekwoorden iemand op je site terecht is gekomen. Bij advertenties zijn deze gegevens wel inzichtelijk.
  • De resultaten van SEO zijn blijvend wanneer deze goed bijgehouden worden. Bij SEA is dit niet het geval. Wanneer een betaalde campagne stop wordt gezet, Dan is je website direct niet meer zichtbaar binnen de betaalde zoekresultaten van Google.
 

Op zoek naar een Google partner voor jouw zorgorganisatie?

Wil je graag meer online zichtbaarheid creëren via Google voor jouw zorginstelling of praktijk maar weet je niet goed waar te beginnen. Bij BekkeringMedia helpen wij onze klanten om zowel via advertenties als organisch, meer verkeer naar hun website te genereren. Benieuwd naar de mogelijkheden? Meld je dan aan voor een gratis kennismaking.

Word je graag teruggebeld?