Social media management

Social media management in de zorg

Voor bedrijven in de zorg wordt het steeds belangrijker om hun positionering ook online over te brengen. Door de inzet van organische social media management helpen wij zorgorganisaties dit te realiseren via verschillende social media kanalen. Dit doen we op basis van de gestelde doelen die een instelling of praktijk heeft. Vanuit deze doelen stellen we gezamenlijk een plan op om het organische bereik op social media te vergroten.

Bij BekkeringMedia helpen wij zorgorganisaties op het gebied van social media management in de breedste zin van het woord. Zo adviseren wij zorgorganisaties op het gebied van communicatie via verschillende social media kanalen. Maar daarnaast helpen wij ook uitvoerend mee met onder andere het opstellen van een content kalender of de ontwikkeling van posts.

Wat is organisch bereik?

Het mooie aan het bereiken van je huidige volgers is dat ze al eerder hebben aangegeven dat ze geïnteresseerd in je zijn en graag van je willen horen. Wanneer iemand jouw organisatie of praktijk volgt op social media, is dit te vergelijken met een opt-in: ze blijven graag op de hoogte van wat jij als organisatie te melden hebt. Het is dus eeuwig zonde wanneer zorgorganisaties de kansen die er liggen met organische acties, niet proberen te benutten.

Met organisch bereik op social media bedoelen we het aantal keren dat je post door mensen gezien wordt. Het interessante hieraan is dat je hier, in tegenstelling tot advertenties, niet voor hoeft te betalen. Hoe meer volgers je op je social media kanalen hebt, hoe groter je organische bereik is. Iedere volger van je organisatie, is op bepaalde manier ‘fan’ van jouw bedrijf of merk. Daarom is het voor bedrijven interessant om het ‘vergroten van het aantal volgers’, mee te nemen in de social media strategie. Dit kan onder andere bewerkstelligt worden door:

• Waardevolle en interessante content te delen

• Verschillende campagnes op te zetten

• In te spelen op de actualiteit

• Acties en aanbiedingen te delen

Organisch bereik vergroten

De afgelopen jaren is het algoritme van grote social media kanalen zoals Facebook en Instagram steeds meer veranderd. Mede door deze ontwikkelingen wordt het voor organisaties steeds moeilijker om hun volgers organisch te bereiken. Toch zijn er nog steeds manieren om de online zichtbaarheid op deze kanalen te vergroten:

Wees transparant: Volgers willen graag het gezicht achter een organisatie zien. Ze zijn vaak meer geïnteresseerd in dat wat er achter de schermen gebeurt en willen meer zien dan alleen maar informatieve berichten.

Ga het gesprek aan: Door (online) het gesprek aan te gaan met jouw volgers, weet je wat hen raakt en interesseert. Stel dus vragen, reageer én deel berichten waar jouw publiek in geïnteresseerd is. Dit zorgt voor meer waardering, wat een hogere ranking oplevert.

Vermijd te veel externe links: Omdat platformen niet willen dat bezoekers het kanaal verlaten, worden externe links vaak afgestraft met een kleiner bereik. Vermijd bij je organische berichten dus het gebruik van externe links.

Kies voor variatie: Probeer naast je alledaagse tekstuele berichten je doelgroep ook regelmatig aan te spreken door gebruik te maken van afbeeldingen en video’s. Vooral die laatste doet het vaak goed in de algoritmes en vergroot je organische bereik.

Social media management in de zorg uitbesteden

Samen met jouw zorginstelling of praktijk stellen we graag doelen op en brengen we een strategie in kaart om meer organisch bereik uit je social media kanalen te halen. Wil je het managen van jouw social media kanalen graag uitbesteden? Dan kijken onze social media specialisten graag hoe ze dit het beste in kunnen zetten voor jouw zorgorganisatie.

Word je graag teruggebeld?