De kracht van storytelling in de zorg
Categorie:
Marketing
18 oktober 2024
Hét doel van contentmarketing in de zorg is het unieke verhaal van een zorgorganisatie doorvertalen naar de online kanalen. Een verhaal waarmee ze instaat zijn om mensen te boeien, te inspireren én te (ver)binden. Het goed overbrengen van dit verhaal noemen we storytelling.
Wat is storytelling?
Iedere zorgorganisatie heeft een uniek eigen verhaal. Met storytelling zet je dit verhaal in als krachtig communicatiemiddel om je doelgroep te inspireren en aan je te binden. Een van de belangrijkste online doelen voor zorgorganisaties is niet alleen om mensen kennis te laten maken met wat je doet en wat je uniek maakt, maar ook om op emotioneel niveau verbonden te raken.
De kracht van storytelling in de zorg komt voort uit het feit dat mensen zich doorgaans beter kunnen identificeren met boeiende verhalen, dan met gladde reclamepraatjes en cijfers. Uiteraard wil dat niet zeggen dat ieder verhaal geschikt is om storytelling op een succesvolle manier in te zetten. Echter komt daar de kracht van zorgorganisaties om de hoek kijken. Zorgorganisaties hebben uniciteit hoog in vaandel staan en hechten waarde aan het goed uitdragen van hun missie en visie naar de buitenwereld. Hierdoor kan het goed inzetten van storytelling een zorgorganisatie helpen bij het creëren van een herkenbare identiteit.
Het verschil tussen contentmarketing en storytelling
Ondanks dat we wel kunnen stellen dat storytelling een vorm is van contentmarketing, is er toch een verschil tussen beide communicatiemiddelen. Met contentmarketing deel je op structurele en strategische wijze waardeloze informatie met je doelgroep. Hiermee speel je in op hun behoefte door hun vragen te beantwoorden en zo een positie als kennisleider in te nemen. Met storytelling deel je ook informatie met je doelgroep maar doe je dit om een verbintenis met je doelgroep te creëren.
Beide middelen hebben dus als doel om een band te creëren tussen jouw zorgorganisatie en je doelgroep. Alleen doe je dit met contentmarketing op een rationele manier, en bij storytelling op een emotionele manier. Het grootste verschil zit hem in hoe je dit aanpakt. Spreek je doelgroep aan met een boeiend verhaal over je organisatie, of door je kennis en expertise te delen. Omdat het doel in grote lijnen bij beide middelen hetzelfde is, is de combinatie tussen beide middelen een gouden combinatie om je doelgroep daadwerkelijk aan je merk of organisatie te binden.
Het verhaal van je zorgorganisatie
Wanneer je storytelling in wil zetten voor jouw zorgorganisatie, Dan gaat het niet zomaar over het vertellen van een leuk verhaal. Het is als organisatie belangrijk dat je goed weet wie je bent, wat je doet, waar je voor staat en hoe je waarde toevoegt aan je doelgroep. Dit zijn belangrijke pijlers voor het creëren van je eigen unieke merkverhaal. Wanneer dit verhaal staat, kun je gaan werken aan het opzetten van je strategische content strategie. Het is namelijk een stuk makkelijker om relevante content te creëren aan de hand van een sterk merkverhaal.
Hoe pas je storytelling in de zorg toe?
Wat voor content je ook maakt, of het nu blogs, video’s of cliëntverhalen zijn, je kunt dit altijd koppelen aan het verhaal van je organisatie. Het is hierbij wel van groot belang dat je dit altijd doet vanuit de behoefte van je doelgroep. Wat vinden zij belangrijk om te lezen en hoe krijgen zij meer binding met mijn organisatie? Om een goed verhaal te schrijven voor je organisatie zijn er vier bouwstenen die altijd de rode draad dienen te vormen:
De held
Het doel
De tegenstand
De middelen
Creëer een held
Wil je als zorgorganisatie een goed verhaal creëren, dan is het belangrijk dat je doelgroep zich met een personage uit je story kunnen identificeren. Zorg er dus voor dat je goed weet wie je doelgroep is en creëer aan de hand van de eigenschappen van je doelgroep een held. Op deze manier zal jouw doelgroep zich persoonlijk aangesproken voelen door jouw content. Daarnaast zorgt dit voor herkenbaarheid en laat je zien dat jij de organisatie bent die de doelstellingen van jouw held kan verwezenlijken.
Het doel van de held
Het doel is datgene dat jouw held wil bereiken. Dit kun je ook zien als een behoefte of vraag. Refereer je in jouw story dus naar je doelgroep, zorg er in je content uitingen dan voor dat jouw held zijn wensen en behoeften bij jouw organisatie kan vervullen.
Wat zijn de valkuilen van je held?
Bij storytelling is het ook belangrijk dat je voor jezelf goed in beeld hebt waar je held allemaal tegenaan loopt bij het nastreven van zijn/haar doelen. Dit kunnen verschillende factoren zijn zoals concurrentie, gebrek aan ervaring, kosten, etc. Als organisatie kun je hier goed op inspelen door te laten zijn dat jij er bent om deze valkuilen op te lossen.
Het middel
Het middel is de dienstverlening die jij als zorgorganisatie aanbiedt. Daarmee voorzie je in de behoefte van je doelgroep om een probleem op te lossen en te helpen bij het behalen van persoonlijke doelen. Zorg er dus altijd voor dat jouw doelgroep goed weet wat jouw organisatie doet of welke diensten je aanbiedt.
Dus, heeft jouw zorgorganisatie een uniek verhaal, maar weet je nog niet precies hoe je dit moet delen met jouw doelgroep? Gebruik dan deze blog als houvast voor je contentstrategie. Meer weten over de inzet van storytelling voor zorgorganisaties? Neem dan gerust contact met ons op.
Hét doel van contentmarketing in de zorg is het unieke verhaal van een zorgorganisatie doorvertalen naar de online kanalen. Een verhaal waarmee ze instaat zijn om mensen te boeien, te inspireren én te (ver)binden. Het goed overbrengen van dit verhaal noemen we storytelling.
Wat is storytelling?
Iedere zorgorganisatie heeft een uniek eigen verhaal. Met storytelling zet je dit verhaal in als krachtig communicatiemiddel om je doelgroep te inspireren en aan je te binden. Een van de belangrijkste online doelen voor zorgorganisaties is niet alleen om mensen kennis te laten maken met wat je doet en wat je uniek maakt, maar ook om op emotioneel niveau verbonden te raken.
De kracht van storytelling in de zorg komt voort uit het feit dat mensen zich doorgaans beter kunnen identificeren met boeiende verhalen, dan met gladde reclamepraatjes en cijfers. Uiteraard wil dat niet zeggen dat ieder verhaal geschikt is om storytelling op een succesvolle manier in te zetten. Echter komt daar de kracht van zorgorganisaties om de hoek kijken. Zorgorganisaties hebben uniciteit hoog in vaandel staan en hechten waarde aan het goed uitdragen van hun missie en visie naar de buitenwereld. Hierdoor kan het goed inzetten van storytelling een zorgorganisatie helpen bij het creëren van een herkenbare identiteit.
Het verschil tussen contentmarketing en storytelling
Ondanks dat we wel kunnen stellen dat storytelling een vorm is van contentmarketing, is er toch een verschil tussen beide communicatiemiddelen. Met contentmarketing deel je op structurele en strategische wijze waardeloze informatie met je doelgroep. Hiermee speel je in op hun behoefte door hun vragen te beantwoorden en zo een positie als kennisleider in te nemen. Met storytelling deel je ook informatie met je doelgroep maar doe je dit om een verbintenis met je doelgroep te creëren.
Beide middelen hebben dus als doel om een band te creëren tussen jouw zorgorganisatie en je doelgroep. Alleen doe je dit met contentmarketing op een rationele manier, en bij storytelling op een emotionele manier. Het grootste verschil zit hem in hoe je dit aanpakt. Spreek je doelgroep aan met een boeiend verhaal over je organisatie, of door je kennis en expertise te delen. Omdat het doel in grote lijnen bij beide middelen hetzelfde is, is de combinatie tussen beide middelen een gouden combinatie om je doelgroep daadwerkelijk aan je merk of organisatie te binden.
Het verhaal van je zorgorganisatie
Wanneer je storytelling in wil zetten voor jouw zorgorganisatie, Dan gaat het niet zomaar over het vertellen van een leuk verhaal. Het is als organisatie belangrijk dat je goed weet wie je bent, wat je doet, waar je voor staat en hoe je waarde toevoegt aan je doelgroep. Dit zijn belangrijke pijlers voor het creëren van je eigen unieke merkverhaal. Wanneer dit verhaal staat, kun je gaan werken aan het opzetten van je strategische content strategie. Het is namelijk een stuk makkelijker om relevante content te creëren aan de hand van een sterk merkverhaal.
Hoe pas je storytelling in de zorg toe?
Wat voor content je ook maakt, of het nu blogs, video’s of cliëntverhalen zijn, je kunt dit altijd koppelen aan het verhaal van je organisatie. Het is hierbij wel van groot belang dat je dit altijd doet vanuit de behoefte van je doelgroep. Wat vinden zij belangrijk om te lezen en hoe krijgen zij meer binding met mijn organisatie? Om een goed verhaal te schrijven voor je organisatie zijn er vier bouwstenen die altijd de rode draad dienen te vormen:
De held
Het doel
De tegenstand
De middelen
Creëer een held
Wil je als zorgorganisatie een goed verhaal creëren, dan is het belangrijk dat je doelgroep zich met een personage uit je story kunnen identificeren. Zorg er dus voor dat je goed weet wie je doelgroep is en creëer aan de hand van de eigenschappen van je doelgroep een held. Op deze manier zal jouw doelgroep zich persoonlijk aangesproken voelen door jouw content. Daarnaast zorgt dit voor herkenbaarheid en laat je zien dat jij de organisatie bent die de doelstellingen van jouw held kan verwezenlijken.
Het doel van de held
Het doel is datgene dat jouw held wil bereiken. Dit kun je ook zien als een behoefte of vraag. Refereer je in jouw story dus naar je doelgroep, zorg er in je content uitingen dan voor dat jouw held zijn wensen en behoeften bij jouw organisatie kan vervullen.
Wat zijn de valkuilen van je held?
Bij storytelling is het ook belangrijk dat je voor jezelf goed in beeld hebt waar je held allemaal tegenaan loopt bij het nastreven van zijn/haar doelen. Dit kunnen verschillende factoren zijn zoals concurrentie, gebrek aan ervaring, kosten, etc. Als organisatie kun je hier goed op inspelen door te laten zijn dat jij er bent om deze valkuilen op te lossen.
Het middel
Het middel is de dienstverlening die jij als zorgorganisatie aanbiedt. Daarmee voorzie je in de behoefte van je doelgroep om een probleem op te lossen en te helpen bij het behalen van persoonlijke doelen. Zorg er dus altijd voor dat jouw doelgroep goed weet wat jouw organisatie doet of welke diensten je aanbiedt.
Dus, heeft jouw zorgorganisatie een uniek verhaal, maar weet je nog niet precies hoe je dit moet delen met jouw doelgroep? Gebruik dan deze blog als houvast voor je contentstrategie. Meer weten over de inzet van storytelling voor zorgorganisaties? Neem dan gerust contact met ons op.
Hét doel van contentmarketing in de zorg is het unieke verhaal van een zorgorganisatie doorvertalen naar de online kanalen. Een verhaal waarmee ze instaat zijn om mensen te boeien, te inspireren én te (ver)binden. Het goed overbrengen van dit verhaal noemen we storytelling.
Wat is storytelling?
Iedere zorgorganisatie heeft een uniek eigen verhaal. Met storytelling zet je dit verhaal in als krachtig communicatiemiddel om je doelgroep te inspireren en aan je te binden. Een van de belangrijkste online doelen voor zorgorganisaties is niet alleen om mensen kennis te laten maken met wat je doet en wat je uniek maakt, maar ook om op emotioneel niveau verbonden te raken.
De kracht van storytelling in de zorg komt voort uit het feit dat mensen zich doorgaans beter kunnen identificeren met boeiende verhalen, dan met gladde reclamepraatjes en cijfers. Uiteraard wil dat niet zeggen dat ieder verhaal geschikt is om storytelling op een succesvolle manier in te zetten. Echter komt daar de kracht van zorgorganisaties om de hoek kijken. Zorgorganisaties hebben uniciteit hoog in vaandel staan en hechten waarde aan het goed uitdragen van hun missie en visie naar de buitenwereld. Hierdoor kan het goed inzetten van storytelling een zorgorganisatie helpen bij het creëren van een herkenbare identiteit.
Het verschil tussen contentmarketing en storytelling
Ondanks dat we wel kunnen stellen dat storytelling een vorm is van contentmarketing, is er toch een verschil tussen beide communicatiemiddelen. Met contentmarketing deel je op structurele en strategische wijze waardeloze informatie met je doelgroep. Hiermee speel je in op hun behoefte door hun vragen te beantwoorden en zo een positie als kennisleider in te nemen. Met storytelling deel je ook informatie met je doelgroep maar doe je dit om een verbintenis met je doelgroep te creëren.
Beide middelen hebben dus als doel om een band te creëren tussen jouw zorgorganisatie en je doelgroep. Alleen doe je dit met contentmarketing op een rationele manier, en bij storytelling op een emotionele manier. Het grootste verschil zit hem in hoe je dit aanpakt. Spreek je doelgroep aan met een boeiend verhaal over je organisatie, of door je kennis en expertise te delen. Omdat het doel in grote lijnen bij beide middelen hetzelfde is, is de combinatie tussen beide middelen een gouden combinatie om je doelgroep daadwerkelijk aan je merk of organisatie te binden.
Het verhaal van je zorgorganisatie
Wanneer je storytelling in wil zetten voor jouw zorgorganisatie, Dan gaat het niet zomaar over het vertellen van een leuk verhaal. Het is als organisatie belangrijk dat je goed weet wie je bent, wat je doet, waar je voor staat en hoe je waarde toevoegt aan je doelgroep. Dit zijn belangrijke pijlers voor het creëren van je eigen unieke merkverhaal. Wanneer dit verhaal staat, kun je gaan werken aan het opzetten van je strategische content strategie. Het is namelijk een stuk makkelijker om relevante content te creëren aan de hand van een sterk merkverhaal.
Hoe pas je storytelling in de zorg toe?
Wat voor content je ook maakt, of het nu blogs, video’s of cliëntverhalen zijn, je kunt dit altijd koppelen aan het verhaal van je organisatie. Het is hierbij wel van groot belang dat je dit altijd doet vanuit de behoefte van je doelgroep. Wat vinden zij belangrijk om te lezen en hoe krijgen zij meer binding met mijn organisatie? Om een goed verhaal te schrijven voor je organisatie zijn er vier bouwstenen die altijd de rode draad dienen te vormen:
De held
Het doel
De tegenstand
De middelen
Creëer een held
Wil je als zorgorganisatie een goed verhaal creëren, dan is het belangrijk dat je doelgroep zich met een personage uit je story kunnen identificeren. Zorg er dus voor dat je goed weet wie je doelgroep is en creëer aan de hand van de eigenschappen van je doelgroep een held. Op deze manier zal jouw doelgroep zich persoonlijk aangesproken voelen door jouw content. Daarnaast zorgt dit voor herkenbaarheid en laat je zien dat jij de organisatie bent die de doelstellingen van jouw held kan verwezenlijken.
Het doel van de held
Het doel is datgene dat jouw held wil bereiken. Dit kun je ook zien als een behoefte of vraag. Refereer je in jouw story dus naar je doelgroep, zorg er in je content uitingen dan voor dat jouw held zijn wensen en behoeften bij jouw organisatie kan vervullen.
Wat zijn de valkuilen van je held?
Bij storytelling is het ook belangrijk dat je voor jezelf goed in beeld hebt waar je held allemaal tegenaan loopt bij het nastreven van zijn/haar doelen. Dit kunnen verschillende factoren zijn zoals concurrentie, gebrek aan ervaring, kosten, etc. Als organisatie kun je hier goed op inspelen door te laten zijn dat jij er bent om deze valkuilen op te lossen.
Het middel
Het middel is de dienstverlening die jij als zorgorganisatie aanbiedt. Daarmee voorzie je in de behoefte van je doelgroep om een probleem op te lossen en te helpen bij het behalen van persoonlijke doelen. Zorg er dus altijd voor dat jouw doelgroep goed weet wat jouw organisatie doet of welke diensten je aanbiedt.
Dus, heeft jouw zorgorganisatie een uniek verhaal, maar weet je nog niet precies hoe je dit moet delen met jouw doelgroep? Gebruik dan deze blog als houvast voor je contentstrategie. Meer weten over de inzet van storytelling voor zorgorganisaties? Neem dan gerust contact met ons op.