Blogs

Social media verandert, wat betekent dit voor jouw bedrijf?

De toekomst van social media marketing gaat richting een tijdperk waarin succesvolle bedrijven degenen zijn die hun publiek echt kennen. Marketing via sociale media heeft de onschuld achter zich gelaten om nu door een volwassen fase te kunnen gaan. Gekeken wordt naar de manier waarop consumenten nu sociale media gebruiken, om zo hun aankoopbeslissingen te begeleiden en om te communiceren met familie, vrienden en merken. Er vindt een constante verandering plaats. Dus als marketeer, ondernemer of bedrijfseigenaar moet je bereid zijn mee te gaan met deze veranderingen. Om beter te kunnen begrijpen wat deze veranderingen eigenlijk betekenen, hebben we de feiten, statistieken en informatie verzameld die zijn gerapporteerd door bedrijfseigenaren, marketeers en bureaus.

De volwassenheid van social media heeft te maken met de toegenomen focus op data. Het is gebruikelijker dan ooit om datagestuurde campagnes en berichten op sociale media te bouwen. Dit komt neer op het gebruik van één ding: marketingtechnologie.

Marketingtechnologie is explosief gegroeid en hier plukken we de vruchten van. Er zijn tal van tools om de presentaties van jouw sociale-mediacampagnes te meten. Wanneer je niet over deze kennis bezit, behoor je tot de groep die nooit echt zal kunnen begrijpen wie jouw publiek werkelijk is. Het gebruik maken van sociale media-analyse is hierbij essentieel.

Je kunt sociale media-analyse gebruiken om:

  • De prestaties van jouw concurrenten te analyseren
  • Meer te leren over jouw publiek
  • Het succes meten van jouw campagne
  • Een marktonderzoek uit te voeren bij het testen van nieuwe ideen
  • Je vermeldingen en het sentiment van jouw merk bijhouden
  • De laatste trends volgen in de sociale profielen van jouw bedrijf

Door op de juiste manier gebruik te maken van technologie kan dit de doorslag geven om jouw ROI te behalen en jouw groeigebieden te realiseren.

Het is niet nodig om te focussen op ijdelheidstatistieken zoals simpelweg het aantal volgers of het aantal klikken. In feite zijn de meeste marketeers, merken en bedrijven niet meer geïnteresseerd in eenvoudige statistieken zoals deze. Hoe meer tijd je besteedt aan het begrijpen van jouw publiek, hoe gemakkelijker het is om vertrouwen op te bouwen met de juiste berichten en de meest relevante campagnes. Naarmate mensen voorzichtiger worden met sociale media, moet je hen geruststellen door campagnes te maken die het menselijke element van een bedrijf benadrukken.

De beste manier om een ​​succesvolle marketingstrategie voor sociale media te behouden, is door de updates voor sociale media nauwlettend in de gaten te houden zonder de behoeften van jouw publiek te negeren.

Sociale media verandert

Er zijn veel redenen waarom  sociale media verandert en ze kunnen allemaal op de een of andere manier jouw marketingstrategie beïnvloeden. Het is dus belangrijk om de veranderingen voor te blijven, anders verdrink je in de feed.

Verbeterde connectiviteit en mobiel verbruik

We zijn allemaal meer verbonden dan ooit en we gebruiken onze smartphones steeds vaker.

In feite waren er in juli 2018 meer dan 4,1 miljard actieve internetgebruikers en 3,3 miljard gebruikers van sociale media.

Aantal gebruikers van sociale media

Naarmate meer mensen hun smartphones gebruiken om toegang te krijgen tot sociale media, moeten marketeers, bedrijven en merken hun strategieën aanpassen om hun campagnes aantrekkelijker en minder opdringerig te maken.

Social Media Statistieken

Gebruikers van sociale media nemen mogelijk toe, maar je moet ook creatief zijn om jouw doelgroep te bereiken. Contentconsumptie groeit, maar onze online gewoonten veranderen.

De veranderende algoritmen die het sociale mediaspel beïnvloeden

Facebook houdt ervan om hun algoritme te veranderen, en het is niet het enige sociale netwerk dat hun platform ook regelmatig update. Hoewel we niets kunnen doen aan deze veranderingen, moeten we ze toch bijhouden als we een succesvolle social marketingstrategie willen behouden. De nieuwste algoritme-update van Facebook moedigt marketeers bijvoorbeeld aan om aantrekkelijkere inhoud te maken als ze relevant willen blijven. Het organische bereik blijft dalen. Clickbait-technieken zijn niet langer welkom. De vraag naar video en live streaming blijft groeien. De beste manier om jouw doelgroep te bereiken, is door steeds inhoud te plaatsen die oprecht boeiend is.

Dit zijn de veranderingen waar marketeers, merken en bedrijven op moeten letten bij het herzien van hun sociale strategie om ervoor te zorgen dat ze het volgende jaar succesvol blijven. Facebook lijkt het meest populaire platform te zijn voor marketeers, merken en bedrijven, maar Instagram wint snel terrein, zowel van marketeers als van daadwerkelijke gebruikers.

Instagram heeft dit jaar ook zijn algoritme bijgewerkt om zich te concentreren op niet-chronologische feedweergave. Dit is een grote verandering geweest, omdat je jouw inhoud aantrekkelijk en boeiend moet maken om ervoor te zorgen dat ze worden weergegeven in de feeds van je volgers. Hoe meer jouw volgers zich bezighouden met jouw bedrijf, hoe groter jow kansen om de zichtbaarheid in de feeds van jouw klanten te behouden.

Vraag uw gratis strategiegesprek aan

Deel met anderen:

Share on facebook
Share on twitter
Share on linkedin